Daňové tipy pro zaměstnanecké benefity: Co se vyplatí v roce 2025?
- Šárka Pelikánová
- 1. 4.
- Minut čtení: 3
V České republice jsou zaměstnanecké benefity stále oblíbenějším nástrojem, jak motivovat a odměnit zaměstnance. Jaké jsou nejčastěji využívané benefity, jak správně nastavit nepeněžní benefity a jaké změny přináší nový daňový rok 2025?
V článku se zaměříme na to, jaké benefity jsou osvobozené od daní, jaké chyby firmy dělají při jejich nastavování a jak může správně nastavený systém benefitů pomoci firmě nejen daňově, ale i při udržení klíčových zaměstnanců.

Jaké zaměstnanecké benefity jsou nejčastěji v ČR využívané?
V České republice jsou jedním z nejvyužívanějších benefitů stravenky nebo stravenkový paušál, příspěvky na penzijní spoření nebo nepeněžní příspěvky v rámci tzv. cafeterií, kam patří např. multisport karty. Dost často také zaměstnavatelé hradí svým zaměstnancům nejrůznější vzdělávací kurzy. Zaměstnanci oceňují např. dovolenou navíc nebo pružnou pracovní dobu a zaměstnavatelé jim v tom vycházejí vstříc. Hojně využívaným benefitem je i poskytnutí služebního auta pro soukromé účely.
Existují takové benefity, které jsou zcela osvobozené od daní a odvodů? Jak je správně nastavit?
Tady bych chtěla určitě zmínit home office - oblíbený benefit, který získal na popularitě díky pandemii coronaviru. Některé firmy ho umožňovaly i dříve, ale s příchodem covidu bylo možné zaznamenat obrovský nárůst využívání home office. I když jsou firmy, které se k němu staví negativně a neumožnují ho ani dnes.
Zaměstnanec, který nepracuje z kanceláře, ale z domova, může zažádat o náhradu nákladů, jako je například elektřina, voda nebo topení. Tato náhrada mu může být poskytnuta úhradou reálných nákladů nebo úhradou paušálu podle vyhlášky MPSV. Zaměstnavatel by o tom se zaměstnancem měl uzavřít dohodu. Jedná o příjem, který zaměstnanec nemusí zdaňovat a odvádět z něj sociální a zdravotní pojištění. Zaměstnavatel si zároveň vyplacené náhrady může nárokovat jako daňově uznatelný náklad.
Je stanoven nějaký limit, přes který již není možné benefity zaměstnancům poskytovat bez možnosti čerpat daňové zvýhodnění?
Limit je u tzv. nepeněžních benefitů. Tady nám s rokem 2024 a pak následně i s rokem 2025 přišly poměrně významné změny. Rok 2024 v tzv. konsolidačním balíčku zavedl na veškeré nepeněžní benefity (např. příspěvky na kulturu, sport nebo zdraví) limit ½ průměrné mzdy, což zaměstnavatelům svázalo ruce. Ale rok 2025 přinesl změnu k lepšímu. Rozdělil nepeněžní benefity na zdravotní a ty ostatní. U zdravotních benefitů, jako jsou třeba příspěvky na očkování, preventivní prohlídky atp., byl zavedený nový samostatný limit ve výši celé průměrné mzdy, tj. na rok 2025 46 557 Kč, a na ostatní benefity, tj. na kulturu, sport, rekreaci atp. zůstal původní limit, a to polovina průměrné mzdy – v roce 2025 je to 23 279,50 Kč.
Jaké jsou nejčastější chyby firem při nastavování zaměstnaneckých benefitů z pohledu daní?
Těch chyb je možné udělat při nastavování benefitů hodně. Dost často firmy nabízejí benefity, které už mají nastavené hodně let a zaměstnance příliš neoslovují. Chybí například sick days nebo dovolená navíc. Někdy jsou benefity nastavené příliš striktně, třeba na penzijní pojištění firma připlácí jen pokud si ho zaměstnanec uzavře u určitě penzijní společnosti, jinak ne. Nejsem personalista, ale z mého pohledu je důležité vnímat potřeby zaměstnanců, udělat si průzkum a zjistit, které benefity je oslovují více a jaké méně. Když například bude ve firmě hodně rodičů menších dětí, tak je třeba osloví firemní školka.
Jak může dobře nastavený systém benefitů pomoci firmě nejen daňově, ale i v udržení klíčových zaměstnanců?
Zaměstnanci, kteří dostanou smysluplné a benefity, které jim přinášejí užitek, jsou určitě spokojenější a méně často přemýšlejí nad odchodem z firmy, a naopak nedostatečná nabídka benefitů může vést k tomu, že se zaměstnanec nechá snáze přemluvit k odchodu ke konkurenci. Je to velký motivační nástroj a je dobré se zamyslet, co a jak zaměstnancům nabídnout s ohledem na náklady firmy.
Očekávají se v oblasti zaměstnaneckých benefitů v blízké době další legislativní změny?
Nezaznamenala jsem, že by se chystala nějaká výrazná změna v této oblasti. Diskuze se pořád vedou kolem zaměstnaneckých akcií, tak tam možná k nějakým změnám ještě dojde nebo k tomu vydá finanční správa nějaký pokyn.
Dozvěděli jste se něco nového?
Vzdělávejte se s námi dál: poslouchejte naše podcasty, přihlaste se k odběru našich novinek a podívejte se, jaké služby nabízíme v rámci daňového poradenství.
O autorce:
Ing. Šárka Pelikánová
Jednatelka a daňová specialistka Connect Economic Group s.r.o.
Šárka podporuje zvýšení finanční gramotnosti podnikatelů v ČR publikováním odborných článků v médiích. Vede oblíbené semináře Základy účetnictví a daní pro podnikatele. Ve 22 letech založila CEG a od té doby se věnuje jeho rozvoji. Má za sebou pracovní zkušenosti z Japonska, kde působila jako analytik v investičním fondu, a zároveň tam studovala v rámci MBA programu.
Vést účetnictví je pro firmy a řadu podnikatelů zákonná povinnost. Pro náš tým odborníků je to ovšem každodenní práce a zároveň koníček. Jsme připraveni pomoci i Vám, ať už jste OSVČ, nebo máte svou společnost a zaměstnance. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci vedení účetnictví svým klientům poskytujeme.
4. 2025
Comments