top of page
Obrázek autoraŠárka Pelikánová

Jak dobýt trh: lekce podnikání od Jana Skovajsy

Stačí inovativní myšlení a odvaha k úspěšnému podnikání? Nebo jsou klíčové předpoklady jinde? Příběh Jana Skovajsy je plný průlomových myšlenek, které změní váš pohled na byznys. Zakladatel firmy myTimi, která pomáhá svým klientům získat a udržet zákazníky, ukazuje, že s jasnou vizí, zálibou v číslech a ochotou riskovat lze velmi rychle dosáhnout úspěchu, ale podstatnou součástí jsou také životní zkušenosti, cit pro správné načasování a networking.


Kariérní začátky


Jan začal svou kariéru jako student. Namísto klasické brigády zvolil pozici trenéra ve fitku, která zahrnovala přímý kontakt s klienty. Ten ho bavil ještě víc než samotné trénování: „Za někým jít a zkusit něco prodat je významně těžší, než pracovat v sales s ohřátými leady. Každý podnikatel by si měl vyzkoušet door-to-door prodej, aby věděl, co chtít po svých lidech. Navíc obchod je ta nejzábavnější činnost,“.


Jako trenér se naučil efektivně komunikovat s lidmi, kteří byli starší a měli určité společenské postavení. Na pozici manažera, kam se velmi rychle vypracoval, pak získal cenné kontakty. Později tak mohl založit investiční fond a zanedlouho i první vlastní

start-up.


4 klíčové vlastnosti pro podnikání


V rozjezdu firmy mu zásadně pomohlo několik vlastností. Jednou z nich je orientace na data. „Než se pustíte do jakéhokoli projektu, udělejte si číselnou analýzu,“ poradil by Jan každému, kdo to s podnikáním myslí vážně. Stává se, že do myTimi přichází klienti s projekty, které nemají číselně šanci uspět.


Podstatná je také schopnost delegovat práci. Řada lidí má pocit, že nikdo jiný nezvládne daný úkol lépe, než oni sami. To je však jen iluze vzniklá z potřeby mít všechno pod kontrolou. „Když někdo udělá něco stejně nebo líp než já, tak to deleguju. Jako dítě jsem práci delegoval na všechny kolem sebe,“ dodává se smíchem.


Je to i způsob, jak si uchovat volný čas a prostor pro rodinu a zájmy. Jan Skovajsa je propagátorem přístupu „work smart, not hard“ a přestože se v rámci firmy stále věnuje rozvoji, klientům a náboru nových kolegů, pracuje podle svých slov 6 až 7 hodin denně. Díky tomu stíhá i časově náročnější koníčky, jako je cestování a travel blog.


Lidem, kteří mají v hlavě nějaký projekt, by poradil pustit se do realizace hned a nečekat, až bude produkt perfektní. „Je lepší být střelec. Počítat i s případným neúspěchem nebo úpravami svého produktu, to k podnikání patří. Jako střelec svůj produkt stihnete 10x opravit, zatímco konkurence přešlapuje na místě“.  


Vznik myTimi: Odvážná inovace v praxi


Myšlenka na založení myTimi se zrodila z Janovy vlastní potřeby zjednodušit administrativní úkoly, které zabírají mnoho času a zdrojů. V roce 2017 proto založil firmu myTimi, zaměřenou na poskytování virtuálních asistentů, kteří mohou převzít různé úkoly od zákaznické podpory přes marketing až po administrativní práce.


Firma myTimi rychle získala popularitu díky flexibilnímu přístupu a vysoké kvalitě služeb. Jan pochopil, že mnoho malých a středních podniků čelí stejným problémům jako on – nedostatku času a potřebě soustředit se na klíčové aspekty podnikání. Tím, že jim nabídl spolehlivou a efektivní podporu, pomohl těmto firmám růst a prosperovat. Jak ale říká, časem se ze služby virtuální asistence stala rutina a bylo potřeba se posunout. Postupem času se tak nabalovaly další služby, které nakonec převážily. „Výběr služeb se momentálně snažíme osekat a soustředit se na to, co nám jde a co nás baví“, dodává.


Zaměření na zákazníka. Doslova


Jan Skovajsa je známý svým přístupem zaměřeným na zákazníka. Věří, že klíčem k úspěchu je naslouchat potřebám klientů a neustále se přizpůsobovat měnícím se podmínkám trhu.


Průběh spolupráce s myTimi je jiný, než v klasické agentuře, a to už od samého počátku: „Když přijde nový klient, nejprve definujeme jeho cíle na období 2 až 3 let. Ty se stanoví číselně a od nich se odvíjí detailní plán výsledků v jednotlivých měsících. Teprve pak následuje produktová strategie, redefinice produktů a akviziční strategie, tedy výběr způsobů, jak získat klienty. S tím už souvisí výběr komunikačních kanálů a detailní práce například na webu. Často pracujeme v oblasti B2B, kde je produktová diferenciace složitější. Problém bývá v oblasti obchodu – i s ním jsme schopni klientům pomoct,“ říká Jan Skovajsa a vysvětluje, že typickým cílem spolupráce je zvýšení obratu. myTimi pomáhá svým klientům maximalizovat rychlost růstu firmy. Ta totiž naznačuje i vývoj její hodnoty, což je pro podnikatele naprosto zásadní věc – mnohdy je totiž dlouhodobým záměrem podnikatele firmu výhodně prodat.


A jaká jsou jeho doporučení pro všechny, kdo to s podnikáním myslí vážně? „Tři věci: udělat si číselnou analýzu. Otestovat si prodej (product – market fit). A nebrat si investici moc brzo,“ radí s tím, že někdy je lépe počkat si na vyšší hodnotu firmy, kdy můžete nabídnout investorovi nižší podíl.


Dozvěděli jste se něco nového?

Vzdělávejte se s námi dál: poslouchejte naše podcasty, přihlaste se k odběru našich novinek a podívejte se, jaké služby nabízíme v rámci daňového poradenství.

  

 

O hostovi:


Jan Skovajsa je zakladatelem, CEO a zároveň jedním z investorů myTimi. Umí se na podnikání podívat s odstupem a nadhledem, proto v rámci myTimi zajišťuje hlavně komplexní pohled na byznys, jeho nastavení a tvorbu strategií. Je autorem knihy Evoluce podnikání, řady odborných článků a přednáší na konferencích pro podnikatele.


 

O autorce:


Ing. Šárka Pelikánová

Jednatelka a daňová specialistka Connect Economic Group s.r.o.


Šárka podporuje zvýšení finanční gramotnosti podnikatelů v ČR publikováním odborných článků v médiích. Vede oblíbené semináře Základy účetnictví a daní pro podnikatele. Ve 22 letech založila CEG a od té doby se věnuje jeho rozvoji. Má za sebou pracovní zkušenosti z Japonska, kde působila jako analytik v investičním fondu, a zároveň tam studovala v rámci MBA programu.


Vést účetnictví je pro firmy a řadu podnikatelů zákonná povinnost. Pro náš tým odborníků je to ovšem každodenní práce a zároveň koníček. Jsme připraveni pomoci i Vám, ať už jste OSVČ, nebo máte svou společnost a zaměstnance. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci vedení účetnictví svým klientům poskytujeme.



7. 8. 2024

Comments


bottom of page