Od 1. ledna 2025 se změní pravidla pro povinnou registraci k DPH. Místo sledování obratu za 12 po sobě jdoucích měsíců se bude nově hlídat obrat za celý kalendářní rok. Co to pro podnikatele znamená a jaké jsou termíny pro registraci? Jaké další změny je potřeba znát, aby podnikatelé neudělali chybu při uplatnění odpočtu DPH? To a mnohem víc se dozvíte v rozhovoru s daňovou poradkyní Kateřinou Potměšilovou.
Od 1. 1. 2025 se budou měnit pravidla pro povinnou registraci k DPH. Doposud se sledovalo překročení obratu 2 miliony korun ve 12 po sobě jdoucích měsících. Co se bude sledovat nyní?
Nově se bude hlídat od 1.1. 2025 obrat za kalendářní rok, nikoli za 12 po sobě jdoucích měsíců, jako jsme byli doposud zvyklí.
Odkdy se budeme muset registrovat k plátcovství DPH, pokud překročíme obrat 2 miliony korun?
Tady je důležité uvědomit si, že při překročení obratu bude nutné se registrovat do 10 dnů od překročení obratu. Tento termín bude potřeba dodržet, pokud se osoba povinná k dani bude chtít stát plátcem hned (což může, pokud to označí na přihlášce). Plátcem se stane druhý den po překročení obratu. Zákon tuto variantu umožňuje.
Pokud se ovšem nebude chtít stát plátcem okamžitě, tak počká do začátku nového roku a teprve pak se stane plátcem. Bude záležet na rozhodnutí plátce, kterou variantu zvolí.
Nově je stanovena i další výše obratu 2 536 500 Kč. Co tato výše přesně znamená a proč je důležité si ji hlídat?
Tady se snaží česká legislativa přiblížit té evropské a tím se nám do zákona nově dostává další výše obratu, kterou je potřeba sledovat: 100 000 EUR, v přepočtu zmíněných 2 536 500 Kč. Po překročení 2 milionů korun obratu bude nutné sledovat dosažení i této výše. A pokud do konce kalendářního roku, za který se obrat sleduje, překročíme i tuto hranici, stáváme se plátci DPH hned druhý den po překročení. V tom případě je nutné se zaregistrovat do 10 dnů.
Budou se změny v registraci k DPH týkat i těch, kteří by se k DPH chtěli registrovat dobrovolně?
Dobrovolnou registraci upravuje zákon o DPH v § 94a. Jeho text se změnil, ale v zásadě bude dál možné se registrovat dobrovolně. Nesmí se ovšem jednat o nespolehlivou osobu.
Vnímáte, že změny v registracích k DPH budou zjednodušením pro podnikatele? Jsou tam i nějaká potenciální rizika?
Nejsem si úplně jistá, jestli je to zjednodušení. Z mého pohledu bude asi snazší sledovat obrat za kalendářní rok než za 12 po sobě jdoucích měsíců, ale na druhou stranu po překročení obratu bude nutné se rychle registrovat. A tady si nejsem jistá, jak dobře to bude v praxi fungovat. Je otázka, jak budou registrace zvládat finanční úřady. Bude docházet k situacím, kdy se firma stane plátcem den po překročení obratu a měla by fakturovat s DPH a také by měla mít nárok na odpočet DPH, ale nebude zatím vidět její zápis v registru plátců, protože na přihlášení je lhůta 10 dnů a finančnímu úřadu určitě zabere nějaký čas přihlášku zpracovat.
Dojde z hlediska DPH i k nějakým dalším podstatným změnám, na které by si podnikatelé měli dát pozor?
Vzhledem k tomu, že jde o velmi rozsáhlou novelu s velkým množstvím změn, tak zmíním jen ty nejvýznamnější.
Zkracuje se lhůta pro uplatnění odpočtu DPH, a to ze tří na dva roky. Plátci tak budou mít kratší dobu na uplatnění nároku na odpočet. Podle odborníků se ukazuje, že podnikatelé obvykle nárok na odpočet uplatňují dříve než ve tříleté lhůtě, změna by tedy neměla způsobit větší problémy.
Další hojně diskutovanou změnou je navázání nároku na odpočet DPH na zaplacení faktury. V praxi to bude znamenat, že pokud plátce nezaplatí za zdanitelné plnění do šesti měsíců, bude muset vrátit odpočet DPH. Jestliže plátce fakturu doplatí později, může si odpočet opětovně nárokovat. Přechodné ustanovení stanoví, že toto pravidlo se bude vztahovat až na odpočty vzniklé po 1. lednu 2025.
Velké změny pak přinese 1. červenec 2025 do oblasti nemovitostí. Podle nových pravidel se bude zdaňovat pouze první převod nemovitosti během prvních dvou let od kolaudace nebo významné rekonstrukce. Další převody už nebudou podléhat DPH, což je velká změna oproti dosavadní praxi. Délka lhůty se navíc zkrátí z pěti let na dva. Pokud plátce nemovitost prodá a kupující uplatní odpočet, případný následný převod nemovitosti již nebude podléhat DPH, pokud k němu dojde během dvou let. Výjimkou zůstává možnost dobrovolného zdanění, pokud se kupující dohodne s prodávajícím.
A ještě zmíním jednu novinku, a tou je tzv. režim pro malé podniky. Jedná se o nový přeshraniční režim vyplývající z unijního práva, který umožní tuzemským i zahraničním osobám povinným k dani (zejména podnikatelé a obchodní společnosti) vyhnout se registraci k DPH a související administrativní zátěži v členských státech, v nichž v malých objemech obchodují. Podmínkou využití režimu je skutečnost, že obrat podnikatele v Evropské unii (tj. součet obratů v tuzemsku a v jiných členských státech) nepřesáhl v příslušném ani předcházejících kalendářních letech částku 100 000 EUR. Plnění uskutečněná podnikateli registrovanými do režimu pro malé podniky se budou považovat za osvobozená od DPH.
Dozvěděli jste se něco nového?
Vzdělávejte se s námi dál: poslouchejte naše podcasty, přihlaste se k odběru našich novinek a podívejte se, jaké služby nabízíme v rámci daňového poradenství.
O autorce:
Ing. Šárka Pelikánová
Jednatelka a daňová specialistka Connect Economic Group s.r.o.
Šárka podporuje zvýšení finanční gramotnosti podnikatelů v ČR publikováním odborných článků v médiích. Vede oblíbené semináře Základy účetnictví a daní pro podnikatele. Ve 22 letech založila CEG a od té doby se věnuje jeho rozvoji. Má za sebou pracovní zkušenosti z Japonska, kde působila jako analytik v investičním fondu, a zároveň tam studovala v rámci MBA programu.
Vést účetnictví je pro firmy a řadu podnikatelů zákonná povinnost. Pro náš tým odborníků je to ovšem každodenní práce a zároveň koníček. Jsme připraveni pomoci i Vám, ať už jste OSVČ, nebo máte svou společnost a zaměstnance. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci vedení účetnictví svým klientům poskytujeme.
13. 11. 2024
Yorumlar