
Šárka Pelikánová
Stravenky v období COVID-19
Aktualizováno: 1. 9. 2021
Stravenky jako daňový nebo nedaňový náklad v době COVID-19, to je, oč tu běží. Mnozí zaměstnavatelé si dodnes nejsou jisti, zda mohou poskytnuté stravenky svým zaměstnancům v období, kdy byli doma, dát do daňově uznatelných nákladů. A přitom stačí znát jednu základní formulku.

Ačkoliv velké množství zaměstnanců se již vrátilo do svých kanceláří, stále není v některých firmách jasné, jak je to s poskytnutými stravenkami v období COVID-19. Pro řadu firem se přitom jedná o vysoké měsíční náklady, které by samozřejmě chtěli uplatnit jako daňově uznatelné. Ovšem ne vždy to je možné.
Proto, abychom byli schopni posoudit poskytnuté stravenky jako daňový/nedaňový náklad, je potřeba znát základní formulku a držet se jí.
Ta zní: stravenku lze zaměstnanci poskytnout, pokud odpracoval alespoň tři hodiny na pracovišti a pokud mu během směny vznikl nárok na stravné.
Pokud jsou všechny uvedené podmínky splněny, máte možnost stravenky uplatnit jako daňově uznatelný náklad. Pokud ne, pak není možné s těmito náklady pracovat jako s daňově uznatelnými.
V jakých případech není možné určitě stravenky pokládat za daňově uznatelné?
1. Váš zaměstnanec je doma a nepracuje z důvodu překážek v práci na straně zaměstnavatele nebo z důvodu nařízené karantény. Dále má ve své pracovní smlouvě uvedeno, že místo výkonu práce může být jakékoliv.
Vzhledem k základní poučce je vidět, že nejsou splněny podmínky, že tento zaměstnanec odpracoval alespoň 3 hodiny na pracovišti. A proto bude poskytnutá stravenka brána jako nedaňový náklad.
2. Vás zaměstnanec je doma a nepracuje, protože čerpá nárok na ošetřovné dítěte. Opět má pak ve své pracovní smlouvě uvedeno, že místo výkonu práce může být jakékoliv.
Opět vzhledem k základní poučce je vidět, že nejsou splněny podmínky, tedy že tento zaměstnanec odpracoval alespoň 3 hodiny na pracovišti. A proto bude poskytnutá stravenka brána jako nedaňový náklad.
Každý podnikatel čas od času potřebuje poradit v oblasti daní. Náš daňový tým je tvořen odborníky, kteří se v této oblasti neustále vzdělávají a jsou zároveň velmi lidští, tudíž dokážou všechny Vaše otázky zodpovědět velmi srozumitelně. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci daňového poradenství našim klientům poskytujeme.
Poslouchejte naše podcasty a přihlaste se k odběru našich novinek!
O autorce:
Ing. Šárka Pelikánová Jednatelka a daňová specialistka Connect Economic Group s.r.o.
Šárka podporuje zvýšení finanční gramotnosti podnikatelů v ČR publikováním odborných článků nejen v médiích a v televizi. Vede naše oblíbené semináře Základy účetnictví a daní pro podnikatele. Ve 22 letech založila CEG, a od té doby se věnuje jeho rozvoji. Má za sebou také pracovní zkušenosti z Japonska, kde působila jako analytik v investičním fondu a zároveň tam studovala v rámci MBA programu.