top of page
  • Obrázek autoraŠárka Pelikánová

Novela pro dohodáře: Co novinky znamenají pro zaměstnavatele?

Aktualizováno: 19. 7. 2023

Od 1. ledna 2024 nabývá účinnosti novela týkající se zaměstnanců pracujících na dohodu o pracovní činnosti (DPČ) a dohodu o provedení práce (DPP). Tato novela přináší několik významných změn, které budou mít dopad na zaměstnavatele. Co tedy nové změny znamenají a jak se na ně mohou zaměstnavatelé připravit?

Evidenční povinnost pro dohodáře

Od ledna 2024 bude pro zaměstnavatele nově nutné vést evidenci pracovní doby i pro dohodáře. To znamená, že budou muset zaznamenávat přestávky na jídlo a oddech, nepřetržitou dobu odpočinku mezi dvěma směnami a nepřetržitou dobu odpočinku v týdnu. Tato novinka s sebou nese značný nárůst administrativy.

Dovolená pro dohodáře

Dohodáři budou nyní moci čerpat dovolenou. Výpočet dovolené bude odvislý od počtu odpracovaných hodin. Jakmile dohodář odpracuje 80 hodin a jeho dohoda u zaměstnavatele bude trvat nepřetržitě 4 týdny (tj. 28 kalendářních dní), vznikne mu nárok na dovolenou.

Právo dohodářů na hlavní pracovní poměr

Další novinkou je, že zaměstnanci na DPP a DPČ budou moci zažádat o práci na hlavní pracovní poměr. Toto právo jim náleží, pokud pracovní vztah s dohodářem bude trvat v posledních 12 měsících alespoň 180 dní. Zaměstnavatel poté bude muset dohodáři poskytnout písemnou odpověď.

Úpravy smluv

Pokud jde o samotnou podobu písemných dohod, které zaměstnavatelé podepisují se svými zaměstnanci, nečekají se v tomto směru výrazné změny. Největší změny, na které se musí zaměstnavatelé připravit, je povinnost rozvrhovat pracovní dobu, vést evidenci pracovní doby a proplácet příplatky a dovolenou, pokud na ni vznikne zaměstnanci nárok.

Ohlašovací povinnost

Pro zaměstnavatele bude zavedena nová ohlašovací povinnost vůči České správě sociálního zabezpečení. Bude spočívat ve sdělení osobních údajů a zúčtovaných příjmů za kalendářní měsíc svých zaměstnanců činných na základě DPP.

Novela zákona přináší mnoho změn, které se týkají práce na dohody. Zaměstnavatelé by měli být na tyto změny připraveni a přizpůsobit své interní procesy tak, aby splňovali nové požadavky.



Ing. Filip Krejčí


Filip má více než 10letou praxi z vedení finančního a mzdového účetnictví obchodních korporací. Má zkušenosti s finančním řízením firem a vedením účetních týmů. Své znalosti a dlouholeté zkušenosti předává jako uznávaný lektor prostřednictvím odborných kurzů a seminářů dalším profesionálům v oblastech účetnictví, daní a mezd. Vedení účetnictví v jeho podání je profesionální a pochopitelné pro všechny.


Mzdy, personalistika a povinné odvody se pořád mění. Náš mzdový tým neustále sleduje aktuální vývoj legislativy a je připraven Vám poradit s každou Vaší otázkou, případně Vám rádi zpracujeme Vaše mzdy. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci mzdového účetnictví našim klientům poskytujeme.


18. 07. 2023

bottom of page